Σχόλιον Τῶν Ἀριθμῶν
ὸ βιβλίον αὐτὸ τοῦ Μωϋσέως, ἀπὸ μὲν τοὺς Ἰσραηλίτας ὠνομάσθη <Βαγιεταμπέρ> ἐκ τῆς ἀρχικῆς λέξεώς του <καὶ ἐλάλησε>, ἀπὸ δὲ τοὺς Ο' ὠνομάσθη <Ἀριθμοί>.
Καὶ τοῦτο διότι εἰς αὐτὸ ἀναγράφονται αἱ δύο ἀριθμήσεις τῶν Ἰσραηλιτῶν, τῶν δυναμένων νὰ φέρουν ὅπλα· ἡ πρώτη, ἡ ὁποία ἔγινε τὸν δεύτερον μῆνα τοῦ δευτέρου ἔτους ἀπὸ τῆς ἐξόδου ἐκ τῆς Αἰγύπτου <Ἀριθ. α' 1> καὶ ἡ δευτέρα, ἡ μετὰ τριάκοντα ἐννέα περίπου ἔτη, ὀλίγον πρὸ τῆς εἰσόδου τῶν Ἰσραηλιτῶν εἰς τὴν γῆν τῆς Ἐπαγγελίας.
Εἰς τὴν δευτέραν αὐτὴν ἀρίθμησιν δὲν συμπεριλαμβάνεται κανεὶς ἀπὸ τοὺς γογγύσαντας τότε Ἰσραηλίτας, διότι ὅλοι, τιμωρηθέντες παρὰ τοῦ Θεοῦ διὰ τὴν ἀπιστίαν καὶ σκληροκαρδίαν αὐτῶν, εἶχον ἀποθάνει εἰς τὴν ἔρημον κατὰ τὸ διάστημα τῶν ἐτῶν αὐτῶν <Ἀριθ. ιδ' 28-35, κστ' 64-65>.
Ἐκτὸς ὅμως τῶν δύο αὐτῶν βασικῶν γεγονότων, ἀναγράφονται εἰς τὸ βιβλίον καὶ πολυάριθμα ἀλλὰ ἱστορικὰ γεγονότα ἀπὸ τὸ χρονικὸν τῆς τεσσαρακονταετοῦς περιπλανήσεως τοῦ Ἰσραήλ εἰς τὴν ἔρημον, ὅπως εἶναι π.χ. ὁ γογγυσμὸς τῆς Μαριὰμ καὶ τοῦ Ἀαρών κατὰ τοῦ Μωϋσέως, ἡ ἀποστολὴ τῶν δώδεκα κατασκόπων εἰς τὴν Παλαιστίνην, ἡ ἀνταρσία τῶν Κορέ, Δαθὰν καὶ Ἀβειρὼν καὶ ἡ παρὰ τοῦ Θεοῦ αὐτῶν μὲν τιμωρία, τοῦ δὲ Μωϋσέως καὶ Ἀαρών ἡ δικαίωσις, αἱ πολεμικαὶ ἐπιχειρήσεις του Ἰσραήλ, γογγυσμοὶ καὶ τιμωρίαι, θαυματουργικὴ προσφορὰ ὀρτυγομήτρας καὶ ὕδατος, ὁ θάνατος τοῦ Ἀαρών κ.ἅ.
Εἰς αὐτὸ ἐπίσης περιέχονται πλῆθος διατάξεων περὶ ἑορτῶν, θυσιῶν, εὐχῶν πρὸς τὸν Θεόν, περὶ Ναζηραίων, περὶ μολυσμῶν καὶ ἐξαγνισμῶν, ὅπως ἐπίσης αἱ χριστολογικαὶ προφητεῖαι τοῦ Βαλαὰμ καὶ οἱ, συμβολισμοὶ περὶ τῆς μεγάλης λυτρωτικῆς θυσίας τοῦ Μεσσίου κ.ἅ.
Τὸ βιβλὶον θὰ ἔγραφη ὀλίγον χρόνον πρὶν οἱ Ἰσραηλῖται καταλάβουν τὴν γῆν τῆς Ἐπαγγελίας.